Workshop ESG & CSRD voor
Sales Professionals
Corporate klanten en RFP’s
Vanaf 2024 moeten grote beursgenoteerde corporate klanten gaan rapporteren over hun ESG-beleid. Inmiddels is iedereen hier wel van op de hoogte. Deze corporates zijn daartoe verplicht door de nieuwe EU wetgeving CSRD. De richtlijnen voor de verschillende elementen uit deze wetgeving zijn complex (lees vooral onze eerdere blogs voor meer informatie). Een hotel hoeft echt niet alle ins & outs te kennen, het is wel belangrijk om te weten wat de implicaties zijn voor de contracting en de verkoopgesprekken van de salesafdeling. We willen dat zij ook op dit vlak professionele gesprekspartners zijn.
Waar ga je als hotel tegenaan lopen?
We concentreren ons hier op de commercie. Het sales team of (banquetreservations krijgt in sales calls en offertes vragen over ESG. Hoe kunnen zij hierop reageren? Hoe kunnen ze de klant beantwoorden, recht doen aan het eigen hotel en transparant zijn, ofwel voorkomen dat ze bezig zijn met greenwashing? Wat moet het team weten, hoe bereid je ze voor, welke details zijn van belang, en welke niet?
Welke vragen kan sales verwachten?
Om een idee te krijgen waar het over gaat, wat meer detail. Over elke pijler, Environmental, Social of Governance kunnen 'corporates' de nodige vragen stellen.
Vragen over de milieumaatregelen en duurzaamheidsinitiatieven van het hotel:
- Wat zijn de milieuvriendelijke initiatieven die zijn geïmplementeerd, zoals energiebesparing, waterbeheer en afvalvermindering?
- Beschikt het hotel over erkende certificeringen zoals ISO 14001, BREEAM of andere lokale milieucertificeringen?
- Hoe meet het hotel CO2 uitstoot en welke stappen worden ondernomen om deze te verminderen?
Op sociaal gebied staan vragen centraal die over de omgang met mensen gaan, zoals eigen medewerkers, medewerkers van leveranciers en zeker ook de lokale gemeenschap:
- Wat doet het hotel qua diversiteit en inclusie?
- Hoe gaat het hotel om met mensenrechtenkwesties, zowel binnen de organisatie als in de toeleveringsketen?
- Op welke manieren is het hotel betrokken bij en draagt het bij aan de buurt?
En tot slot vragen over goed bestuur (governance):
- Hoe is de bestuursstructuur van het hotel georganiseerd?
- Hoe rapporteert het hotel over ESG-inspanningen en welke informatie is beschikbaar voor externe belanghebbenden?
- Hoe selecteert het hotel duurzame leveranciers?
Dilemma: wel of niet antwoorden?
Het hotel kan of hoeft niet op elke vraag een antwoord te hebben, dat is belangrijk om te onthouden. Dat hangt helemaal af van of en zo ja, hoever het hotel is met ESG of duurzaamheidbeleid. Ook als het hotel hier nog niet mee bezig is of gaat, is het goed te weten welke antwoorden het sales team kan geven zodat ze én hun klanten kunnen helpen met hun ketelverplichting én transparant en eerlijk antwoorden. ELAN biedt uit eigen ervaring handvatten hoe dit te doen.
Deze korte en bondige workshop "ESG voor Sales Professionals" gaat o.m. in op:
· Wat is ESG en wat betekent CSRD voor jouw corporate klanten?
· Wat gaan corporate klanten in hun RFP's aan hotels vragen?
· Waar moeten we als hotel aan voldoen en waarom?
· Hoe kunnen we oprecht en transparant antwoorden en tegelijkertijd onze klant tevreden houden?
· Vragen en suggesties.
Tijdsduur 1 Dagdeel
Prijs € 1500,- exclusief BTW en eventuele reis- en overnachtingskosten
Deelnemers minimaal 8 personen, maximaal 10 personen
SPECIALE AANBIEDINGEN
Boek vóór 31 januari 2025 en ontvang 10% korting!
INCOMPANY
Speciaal voor ketens is een tailormade programma mogelijk.
OPEN INSCHRIJVING
Binnenkort verschijnen hier de data. Locaties door het hele land.
Lees ook


