Slim besparen met duurzame maatregelen zonder grote investeringen

Ontdek hoe ELAN – ESG in Hospitality jouw hotel direct helpt het bedrijfsresultaat te verbeteren. Concrete besparingsvoorbeelden op jaarbasis*

   🔌 Energie: €1.138 per kamer per jaar
Het gemiddelde elektriciteitsverbruik in hotels ligt rond de 16 kWh per gast per nacht, terwijl de zuinigste hotels het doen met slechts 5 kWh. Door te optimaliseren — denk aan verlichting, isolatie en slimme systemen — bespaar je eenvoudig tot €2,60 per gast per nacht. Bij 100 kamers komt dat zo maar neer op meer dan €113.000 per jaar. En dat zonder comfortverlies voor je gasten.


🥗 Food waste: 44,5% minder verspilling = minder inkoop
Via slimme tools en inzichten, zoals de samenwerking met Orbisk en Wastewatchers, wisten hotels hun voedselverspilling te halveren. Dat scheelt tot 156 gram per gast per dag. Minder verspilling betekent minder inkoopkosten én een betere gastbeleving.


🧑‍🤝‍🧑 Personeelskosten: €30.000 tot €40.000 per jaar
Een lager ziekteverzuim (–20%) en minder verloop (–25%) scheelt direct in loonkosten, uitzendkrachten en werving. In een hotel met 50 medewerkers praat je al snel over een besparing van €17.500 op verzuim en €12.000–€25.000 op werving.


🚿 Water: tot €740 per kamer per jaar
Waterbesparende douches, toiletten en kranen leveren al snel 20–30% besparing op. Tel daar het hergebruik van linnen bij op en je loopt zo richting een jaarlijkse besparing van €74.000 op 100 kamers. Eenvoudige aanpassingen met een bizar hoog rendement (tot 1650%).


🏨 Rentekorting: 0,5% op een lening
Duurzaam niet-financiële verslaglegging, milieu keurmerken, certificaten, voor de banken telt het allemaal mee om te laten zien dat je en duurzame bedrijfsvoering hebt. Stel dat je 3 miljoen nodig hebt voor een renovatie, dan bespaar je op jaarbasis al snel € 15.000 euro aan rentekosten.


*let op: Voorbeelden gebaseerd op een middelgroot hotel met 100 kamers en een restaurant.

We rekenen de besparingen graag door voor jouw specifieke hotel.


Ga nu onder de streep geld besparen en zowel meer winst behalen als je duurzame ESG-score en imago verbeteren! Word ook een slimme kostenbespaarder.

Maak een afspraak

E
Environment

'E' staat voor de omgeving, het milieu.
Het gaat over vermindering, hergebruik, recycling en/of circulariteit. Denk bijvoorbeeld aan het terugdringen van CO2- uitstoot, afval- of food waste. Maar ook reductie, water- en energieverbruik. In bestaande bouw, maar zeker ook bij renovatie- of nieuwbouwprojecten.

S

Social

De 'S' betreft de stakeholders, eigen medewerkers en die van leveranciers. Maar ook klanten, gasten en de samenleving waar je bedrijf impact op kan hebben. Zaken die spelen zijn onder meer DE&I (diversiteit, gelijkheid en inclusie), beleid, werkomstandigheden, gezondheid & veiligheid. 

 

G 
Governance

De 'G' van governance staat voor het besturen van het bedrijf. Hoe is het management geregeld? Hoe de verslaglegging? Zijn er codes of
conduct
? Is er een vertrouwenspersoon en klokkenluidersregeling? Wat gebeurt
er met eventuele corruptie of discriminatie?

 

Samen groeien naar een duurzame, groene en
rechtvaardige hospitality wereld

Word ook een koploper